Túraajánlatok a Bükkben (3-12km hosszban)

ÚTVONAL

JELE

TÁV

SZINT

Eger-várállomás - Felsőtárkány

Kék sáv

260 m

Felsőtárkány - Vasbánya-tető és Csák-pilis közötti nyereg - Noszvaj (Síkfőkút)

Piros kereszt

6,5 km

180 m

Eger-várállomás – Felsőtárkány

Egerből a Várállomás vasúti megállóhelytől lehet útnak indulni a kék sáv jelzésen. Kezdetben a szőlők között kanyargó keskeny aszfaltos úton haladunk, ahonnan alkalmanként szép kilátás tárul elénk a város irányába. 2300 méter után letérünk a jelzést követve a hétvégi házak közelében haladó turista útra, mely a Nagy-Eged lábánál kanyarogva betér a hegy mögé. Itt érdemes – a jelzésről letérve - egy kb. 100 m-es kitérőt tenni a Tiba-kútig a kék o jelzést követve, ahol meg lehet pihenni.  Utunkat folytatva Felsőtárkány irányába a kék sáv jelzést mentén először a Kis-Tiba, majd a Nagy-Tiba, végül a Várhegy lábánál haladunk. Utunkat ligetes erdőben folytatjuk, majd bal kéz felöl feltűnnek Felsőtárkány házai. Amikor keresztezzük a Várhegy irányából a falu felé haladó zöld sáv jelzést, döntenünk kell. Ha a falu központjában szeretnénk túránkat befejezni, és buszra szállni, akkor a zöld sáv jelzésen balra fordulunk, és másfél kilométeres sétával egy magánkézben lévő szabadidőközpontot érintve a falu központjában lévő autóbuszmegállóhoz érünk, ahonnan Eger, vagy - ritkábban hétvégén - Miskolc irányában utazhatunk tovább. Abban az esetben, ha a falu ÉK-i részén szeretnénk a túránkat befejezni, akkor a kék-sáv jelzést követve haladunk tovább, és a sportpálya mellett elérjük a piros kereszt jelzést, majd a következõ autóbusz megállót a falu fő utcáján. Innen már csak néhány száz méterre van a falu végén található tó, szikaforrás, csárda, és a sziklaszoros, melyet a „Bükk kapujának” is szoktak hívni a helyiek. A tó mellett kellemes szép környezetben tudjuk kipihenni az út fáradalmait. A tó mellõl indul hét végén nyári időszakban (vagy külön megrendelésre) a keskeny nyomtávú vonat a Stimetz-ház irányába. A csárda elõtt is van az autóbusznak megállója.

Felsőtárkány - Vasbánya-tető és Csák-pilis közötti nyereg (Hármashatár) - Noszvaj (Síkfőkút)

Felsőtárkány fűtőház autóbusz megállóból indulunk útnak, kezdetben kerékpárúton, majd arról letérve az aszfaltos úton a község közelében található táborok felé a piros kereszt jelzés mentén. A Hotel Táltost megkerülve vágunk neki a helyiek által „Zsérci” útnak nevezett szekérútnak. Ez utunk legnehezebb, de legszebb része. Szép erdőben, jelentős emelkedőt kell itt legyőznünk. A nyeregbe érve utunk keresztezi a piros és zöld sáv jelzéssel ellátott Török utat. (A helyiek az itt látható különleges fától egyszerűen „csunyafának” nevezik ezt a helyet). Itt pihenjünk meg, hiszen a kereszteződéstõl néhány méterre az erdőben esőbeállót találunk. Pihenést követve a piros kereszt jelzésen folytatva utunkat a Novaji kunyhóig, ahol ismét megpihenhetünk. Ezen a ponton több turistaút is „összefut”. Mi azonban ismét a piros keresztet választva könnyen juthatunk Síkfőkútra. A novaji kunyhót kb. 1 km-re elhagyva figyelni kell, mert a jelzés az útról hirtelen jobbra letér. Síkfőkúton a jelzés az üdülők és pihenőházak között ér le a tópartra, ahol Hotel és több büfé is várja a vendégeket. Néhány autóbusz a tópartról a turistaháztól is indul, de Eger, Bogács, Noszvaj, Bükkzsérc felé haladó járatok többsége az üdülőtelep „fölötti” műútról indul. Síkfőkút érintkezik Noszvaj községgel, ahol érdemes megtekinteni a „De La Motte” kastélyt és a „Gazdaházat”.

Noszvaj (Síkfőkút) - Várkúti th. – Felsőtárkány

Az autóbuszról Noszvaj-Síkfőkúti elágazásban kell leszállnunk. Innen egy egyirányú (jelzetlen) aszfaltos úton juthatunk le Síkfőkútra. Itt a hoteltől a zöld négyzet jelzésen indulunk el Várhegy irányába. Utunk eleje kellemes, árnyas több forrással és pihenőhellyel. Először az Attila-forrásnál, majd az István forrásnál, végül a László forrásnál pihenhetünk meg. A László-forrást követően utunk végig emelkedve ér el a Várkúti turistaházig. A turistaház jelenleg az Egri Spartacus tájfutó szakosztály kezelésében van. Itt olcsó szálláshely szerezhető és legtöbbször büfé is üzemel. Aki nem akar költeni, a ház előtti tisztáson pihenhet, ahol padok, asztalok és tűzrakóhely is található. A hely karbantartott köves úton gépkocsival is megközelíthető. A pihenőt követõen a „Török úton”  indulunk el a Vasbánya-tető felé a piros sáv jelzésen. 600 m után a balról beágazó zöld sáv jelzésen letérünk Felsőtárkány felé. Meredek kanyargós úton juthatunk le a falu felé. A lejtő meredeksége a kék sáv jelzést keresztezve szelídebbé válik, és a falu közelében elérjük a magánkézben lévő szabadidő központot, ahol kellemesen pihenhetünk. Innen már csak néhány száz méter a falu központjában lévő buszmegálló.

Eger-várállomás - Tiba-kút - Nagy Eged - Eger

A túra eleje megegyezik a Tiba-kútig az 1. Sz túra útvonalával. A Tiba-kúttól a Nagy-Eged hegy csúcsa mögötti nyeregig, végig emelkedő úton a piros o jelzés vezet. Itt érjük el a piros sáv jelzést, melyen majd Eger irányába indulhatunk tovább. Előtte azonban feltétlenül keressük fel a hegy csúcsát. Érdemes felkapaszkodni a csúcson található kilátóba, hiszen a tekintet a város határain túl eljuthat a Mátráig is. Ha valaki nehezen mászik fel a fém létrán, szinte hasonló kilátásban gyönyörködhet, ha a kilátótól D-re a sziklák „fölé” kisétál. A csúcson a kilátó alatt a kihelyezett padokon és asztaloknál pihenni is érdemes. A nyeregbe visszatérve ügyeljünk arra, hogy a piros sáv jelzésen melyik irányba indulunk. Ha balra indulunk, akkor enyhén emelkedő úton a Várhegy felé vennénk utunkat. Tekintettel arra hogy a célunk Eger elérése, mi jobbra fordulunk, és egy meredek köves szekérúton a szőlők között haladva ereszkedünk a Csomós-tanya irányába. A cserjés-bokros, napos déli oldalon „szerpentinezve” lefelé haladva nagyon sok helyről tárul szemünk elé gyönyörű panoráma. A Csomós-tanyánál jobbra térünk, és kb. 200 m-t gyalogolva balra fordulunk, és „hátat fordítunk” a Nagy-Egednek. Innen a szőlők és hétvégi házak között vezet az utunk a város széléig, ahonnan a noszvaji aszfaltos úton juthatunk el Eger-Várállomásig. Az út elég forgalmas, ezért feltétlenül javasoljuk a járdán való közlekedést.

Eger-Almár - Baktai tó - Egerbakta

Almár vasútállomástól induló piros sáv jelzés vonattal és autóbusszal is nagyon könnyen elérhető Egerből. A vasútállomásról a patakon átvezető hídon átkelve induljunk útnak. Kezdetben szélesebb dózerúton, később keskenyebb erdei úton haladhatunk. A turistaút többször keresztezi a különféle erdei utakat. Különösen értékes lehet a kirándulásunk nyár vége felé és ősszel, mert nagyon sok erdei gyümölcsöt szedhetünk útközben. Az Egerből érkező kék kereszt jelzést a Tó-hegy alatt keresztezzük. Pihenőt vagy a kereszteződésben, vagy a Baktai-tó mellett tartsunk. Pihenőnk után kellemes sétával érhetjük el Egerbakta község szélét, majd a falu közepét, ahonnan nagyon sűrű autóbuszjárat van a közeli Eger városán túl Salgótarján irányába, vagy a Mátra települései felé.

Szarvaskő - Szarvaskői vár - Gilitka kápolna - Bélapátfalva

Szarvaskő egy kis község, mely vonattal és nagyon sűrű autóbuszjárattal közelíthető meg. A községből az italbolt előtti buszmegállóból a kék sáv jelzésen induljunk el a vár irányába. A falu szélén a vasúti pályán óvatosan keljünk át, majd a turistautat szigorúan követve meredeken kapaszkodjunk a vár alatti tisztásig. Ne mulasszuk el a vár felkeresését, hiszen a vár fekvése folytán szép látványt nyújt azoknak, akik rászánják magukat arra, hogy a meredeken emelkedő lépcsősort megjárják. A tisztásról a kék L jelzés vezet a várba és vissza. A tisztásról ismét a kék sáv jelzésen haladunk. Óvatosan kapaszkodjunk a kopár sziklák között, a köves ösvényen az Akasztó-domb felé. A falu felett a kopasz Akasztó-dombon álljunk ismét meg és nézzünk vissza. Aki idáig eljutott felejthetetlen élményben lesz része. Folytatva utunkat hamarosan betérünk az erdőbe, és a tardosi sporttábor irányába haladó kék négyszög jelzést elhagyva enyhén hullámzó terepen gyalogoljunk Bélapátfalva irányába. Ezt követően leereszkedünk a Gilitka-patak völgyébe, és eljutunk a Gilitka kápolnához. Itt pihenjünk meg. A kápolna nyitva van. Megtekintése után hagyjuk az ajtaját behajtva. A kápolna közelében található források segíthetnek a szomjunk oltásában. Pihenőnk után egy rövid ideig ismét felfelé haladunk, majd utunk a volt Telekessy turistaházig lefelé tart. Közben utunk folyamán a piros sáv jelzés a kék mellé jobbról érkezik, majd a háznál balra kiágazik. A háztól az út a Bélkő lábánál húzódik a volt cisztercita apátságig. Ha az apátságot meg szeretnénk nézni (feltétlenül érdemes annak, aki még nem látta!) egy „küldöttet” a falu széléig meneszteni kell, hogy a gondnokot értesítsék, vagy korábban telefonon értesíteni szükséges a csoport érkezésének idejéről. Az apátságtól már csak egy kellemes séta a község, ahonnan vonattal, vagy pedig a sűrűn közlekedő autóbusz járatokkal lehet elutazni. A községben szálláshely is van.

Noszvaj (Síkfőkút) - Novaji kunyhó - Bükkzsérc

Síkfőkútról a sárga sáv jelzés segítségével közelítjük meg Bükkzsércet. A jelzés a tópartról a hotel mellõl indul és É-i irányba kis emelkedővel, rövid sétával érjük el a Novaji-kunyhót. Itt érdemes megpihenni. Rövid pihenőt követõen induljunk Bükkzsérc felé. Kezdetben utunk az erdőben halad, majd a Szoros-patakon átkelve jutunk a község közelébe. Innen menetrendszerinti autóbuszjáratokkal tudunk továbbutazni.

Legfrissebb hírek

Zala megye zmtbsz@gmail.com

Megosztás
Partnereink

Az Egererdő Zrt. közjóléti tevékenysége és erdei iskolája.